Selecteer een pagina

Eind mei hadden wij bij onderwijsassistent een teamdag waarbij de visie van het ROC van Twente ter sprake kwam. Iedereen binnen de organisatie kent de drie pijlers ‘nieuwsgierig, verbindend en inspirerend’. Deze drie woorden kom je regelmatig tegen in gesprekken en stukken binnen het werkveld, maar de manier waarop je er invulling aangeeft biedt naar mijn idee ruimte voor interpretatie.

Een centrale vraag binnen onze opleiding is bijvoorbeeld hoe we ons onderwijs kunnen verbinden aan de Twentse samenleving, maar wat is die Twentse samenleving precies? Wanneer je de Twente samenleving invoert bij google komt er geen eenduidig zoekresultaat en als je mijn Rotterdamse buurvrouw vraagt naar de Twentse samenleving zal zij een ander antwoord geven dan mijn vriend uit Enschede. Ik begrijp dat we het talent graag in de regio willen houden, maar waarom leiden we specifiek op voor de Twentse samenleving en is deze zo anders dan de samenleving in bijvoorbeeld het westen van het land? Zelf heb ik negen jaar in Amsterdam gewoond en zag altijd heel veel overeenkomsten. Mijn buurtje was de grachtengordel-Zuid en daar zag ik heel veel aspecten van mijn leven in Enschede terug. Ik kende de bakker en de barman van de kroeg op de hoek en ik fietste er rond met de dezelfde herkenning als in de Enschedese binnenstad. Wanneer ik griep had maakte mijn bovenbuurvouw kippensoep en ik zorgde voor haar katten als zij op vakantie was. Hier in Twente noemen we dat Noaberschop, in Amsterdam deden we dat als buren gewoon voor elkaar. Wat maakt dan de Twentse samenleving zo Twents en wat is kenmerkend voor deze samenleving?

Binnen het practoraat internationalisering is een van de uitgangspunten dat we alle studenten willen bereiken met internationalisering. De wereld van vandaag is namelijk internationaal en dat vraagt van een onderwijsinstelling om de studenten goed voor te bereiden op de internationale dimensies van de samenleving, arbeidsmarkt/ werk en onderwijs. Wij richten ons dus heel erg op de internationale samenleving waarin onze studenten opgroeien en leren. Zoals onze practor al schreef ademt Twente internationaal voor haar en hier kan ik mij als Tukker helemaal in vinden. Hoe ziet dat internationale karakter er in de Twentse samenleving uit en hoe kunnen wij ons onderwijs aan die Twentse samenleving verbinden? Deze vraag vind ik samen met google lastig te beantwoorden.

Misschien moeten we voor een antwoord op deze vragen juist even afstand nemen van de Twentse samenleving en haar baklever. Voor mij is die vakantie een mooi moment om met een andere bril te kijken naar alle diversiteit in ons land met zijn verscheidenheid aan regio’s. Misschien kunnen we na de vakantie een definitie geven van onze Twentse samenleving.